Koronakaudelle tekemistä - Painovirheen vinkit

Koronakaudelle tekemistä - Painovirheen vinkit

Jyväskylän kaupungin nuorisotilat suljettiin viime viikon perjantaina 13.3. tilapäisesti koronatartuntojen ehkäisemiseksi. Näinä aikoina kannattaa välttää sosiaalisia kontakteja ja näin saattaa myös tylsyys iskeä. Tässä muutamia vinkkejä pitää tylsyys ja tauti loitolla!

1.      Kolua kaapit

Nyt on hyvä aika ottaa itseään niskasta kiinni ja siivota huone tai asunto läpikotaisin. Käy läpi kaapit ja laatikot, heitä vanhat rojut roskiin (muista kierrättää!) tai laita myyntikuntoiset tavarat ja vaatteet sivuun kirpparia varten. Jos siivoaminen tuntuu ajatuksena raskaalta, laita musiikki soimaan. Esimerkiksi Spotifysta löytyy mahtavia soittolistoja tai voit luoda omasi.

2.      Tuo esiin oma masterchefisi

Halusit sitten leipoa tai kokata, netin syövereistä löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia reseptejä. Kokeile jotain sellaista mitä et ole ennen valmistanut! Esimerkiksi Kinuskikissan sivuilla on runsaasti ihania leivontaohjeita.

3.      Haasta itsesi

Liikunta on aina hyväksi. Vaikka kuntosaleja tulisi nyt välttää tai niitä on jopa suljettu voi liikuntaa harrastaa hyvin kotonakin. Kokeile vaikka 31 päivän kyykkyhaastetta. Esimerkiksi Motivire tarjoaa loistavan harjoituksen kyykkäämiseen.

4.      Inspiroidu erilaisista blogeista

Blogien lukeminen sekä videoblogien katseleminen on mielenkiintoista ja viihdyttävää. Voit löytää paljon eri aiheisia blogeja ja vlogeja oman fiiliksesi mukaan. Miksi et harjoittelisi kirjoittamista aloittamalla oman blogin tai alkaisi kuvaamaan videoblogia? Älypuhelin sopii välineeksi oikein hyvin, eikä kamera ole välttämätön.

5.      Pelaa pelejä

Pelaaminen on hauskaa ajanvietettä. Peleissä voit kommunikoida ystävien kanssa ja toimia heidän kanssaan yhdessä. Nyt on siis syytä jäädä vain kotiin pelaamaan hyvällä omatunnolla!

6.      Uppoudu tarinoiden maailmaan

Rentoudu hyvän kirjan ääressä tai kuuntele suosittuja äänikirjoja. Suurin osa äänikirjoja tarjoavista palveluista ovat maksullisia, mutta osa niistä tarjoaa myös ilmaisen kokeilujakson esimerkiski Storytel ja BookBeat.

7.      Muista myös haukata happea

Älä tilanteesta huolimatta jää neljän seinän sisälle vaan muista myös raitis ilma! Käy kävelyllä luonnossa, sillä se on hyväksi niin mielelle kuin myös keholle.

 8.      Tallenna luontokokemuksesi

Kävelylle lähtiessäsi ota myös kännykkä tai kamera mukaan. Luonnossa on paljon nähtävää, jota kannattaa ikuistaa räpsimällä kuvia! Suomen luonnossa on runsaasti kuvauskohteita ja voimme kaikki nykyään ottaa helposti valokuvia. Kannattaa kurkata Pinterest -sivusto, jos kaipaa inspiraatiota kuvaamiseen.

9.      Herätä sisäinen kuvataiteilijasi esiin

Maalaaminen ja piirtäminen on rentouttavaa puuhaa. Sinun ei tarvitse olla kokenut taidemaalari, vaan taidetta pystyy tekemään kuka vaan. Ota kynä tai sivellin käteen ja päästä luovuus valloilleen!

10.   Anna aikaa instrumentillesi

Jos omistat jonkin soittimen, oli se sitten kitara tai koskettimet, opettele sillä jotakin uutta. Nyt sinulla on aikaa harjoitella lisää musikaalisia taitojasi. Opettele vaikka kokonainen biisi!

11.   Luo olohuoneeseen oma elokuvateatterisi

Katso elokuva, jota et ole nähnyt moneen vuoteen tai katso loppuun kesken jättämäsi Netflix -sarja. Pidä elokuvasarjamaraton tai anna mahdollisuus sarjalle, jota et ajatellut koskaan katsovasi.

 

Kirjoittanut: Amanda Derakhshan & Janika Hanhinen