Hyppää pääsisältöön
Destiny 2 Beyond Light on kokonaisvaltaisesti askel kohti parempaa ja erittäin miellyttävä kokemus.

Beyond Light aloittaa uuden trilogian isompia lisäosia seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Mukaan mahtuu tietenkin joukko pienempiä seasoneita. Näyttää siis vahvasti siltä, että Destiny 3 ei ole vielä horisontissa ainakaan vähään aikaan. Siitä huolimatta pelaajat saavat nauttia kokonaisvaltaisesta uudistuksesta peliin - uusittu pelimoottori ja kokonaan uusi voimaelementti nimeltä ‘’Stasis’’ sekä paljon muita pelimukavuuden parannuksia. 

Bungie päätti kuitenkin poistaa neljä kokonaista planeettaa pelistä ja lähes 50 prosenttia aikaisemmasta sisällöstä. En voi väittää ettenkö pitäisi sitä pidemmällä juoksulla hyvänä asiana, koska Destinyn latauskoko alkoi olla jo lähemmäs 200 gigaa. Sisällön ‘’holvittaminen’’, kuten Bungie sitä kutsuu, on jakanut tästä huolimatta paljon mielipiteitä. Pelin kovemmat fanit ovat olleet uupuneita vanhan sisällön grindaamiseen, sillä uutta pelattavaa on vain kourallinen verrattuna vanhan poistamiseen.Toivon, että suunta olisi kuitenkin vain ylöspäin.

Positiivisena parannuksena sisällöntuottamiseen oli ehdottomasti eksoottisten aseiden uniikkius. Pitkään kaikki harvinaiseksi luokitellut aseet tuntuivat hyvin samoilta verrattuna normaaleihin aseisiin ja spesiaalit ominaisuudet suorastaan tylsiltä. Vihdoin eksoottisiin aseisiin on laitettu tarpeeksi uniikkeja ominaisuuksia, joka saa peliloopin tuntumaan hauskalta. Eksoottisen tavaran ulkonäköönkin on laitettu enemmän aikaa ja ne näyttävät todella sille, mille harvinaisempien aseiden tulisikin pelissä näyttää. 

Kuva
Kuvituskuva. Kuvassa kolme hahmoa destinyssä seisomassa Europa planeetalla.

Beyond Light esittelee pelaajille täysin uuden planeetan: Europan. Tällä jäisellä Jupiterin kuulla kohtaamme uuden vihollisen nimeltä Eramis. Hän on saanut haltuunsa uuden voiman Stasiksen. Meidän tehtävä on tietysti jälleen kerran pysäyttää pahis ja saada haltuun uudet voimat. Bungie teki kuitenkin tällä kertaa jotain, mitä en olisi historian puitteissa uskaltanut odottaa. Kaiken uudistuksen keskellä, he olivat vihdoin panostaneet pelin tarinan kerrontaan päätarinan aikana. Mukana oli enemmän cutscenejä ja niistä saatiin nauttia jopa kesken tehtävienkin - vihdoin. Nimittäin Destinyn suurimpia ongelmia on ollut ensimmäisestä pelistä lähtien tarinatehtävien ja itse tarinan kerronnan heikkous. Kympin suorituksesta jäi kuitenkin uupumaan pääpahiksen kattavampi alustus. Tarinassa ollaan menossa kovaa vauhtia kohti isompia teemoja, joten monelle tuntematon pahis saattaa jäädä aukeamatta. Kokonaisuudessaan tarina onkin tähänastisesti Destinyn parasta antia. Tällä kertaa sisältöä riittää varsinkin kasuaalille pelaajalle päätarinan loputtuakin rutkasti. Kovemmat grindaajat voivat olla kuitenkin tästä eri mieltä. 

Siitä päästäänkin seuraavaan aiheeseen - sisällön ajastukseen. Oli mitä mieltä tahansa, niin koen, että Destinyä hyötyy sisällön ajastuksesta. Nimittäin pelin historiassa on lukemattomia hetkiä, kun yhteisö odottaa jotain uutta pelattavaa, mutta sitä ei ole tulossa seuraaviin kuukausiin. Ajastaminen antaa pelille elävyyden tunnetta ja syyn tulla takaisin useammin. Tietysti aina on varaa yllätyksille ja niitä jäädäänkin mielenkiinnolla odottamaan, tuleeko yhteisölle jotain yhteistä pähkinää purtavaksi. Erilaisten salaisuuksien tai salattujen tehtävien ratkaiseminen on ollut ehdottomasti Destinyn parhaimpia hetkiä vuosien varrella. 

Suhteellisen uutena bisnesmallina Bungie on edeltävän vuoden tavoin laittanut Beyond Lightin kylkeen alkamaan uuden seasonin, joka tuli pelattavaksi viikko DLC:n julkaisusta. Tämä on mielestäni fiksu veto sitoa pelaajia pelin ääreen, sillä kevät ja kesä tuskin tulee olemaan tänäkään vuonna yhtä tapahtumarikas kuin syksy. Pelattavaa riittää enemmän kuin tarpeeksi ja hyvin kasuaalin pelaajan näkökulmasta katsottuna sisältöä on tutunut olevan jopa enemmän, mitä sitä on kerennyt pelata. 

Lähes perinteeksi muodostunut kisa maailman nopeimmasta tiimistä suorittamaan uusin raid järjestettiin jälleen Beyond Lightin yhteydessä. Vastaavanlaiset kisat ovat hyviä keinoja tuoda yhteisö yhteen suorittamaan aktiviteettia ja palkita parhaat. Tänä vuonna mukana oli luultavasti yksi ennätysmääriä seuraamassa isoimpia striimaajia suorittamassa uusinta raid-kokemusta. Seurasin myös itse kisaa ja kävin testaamassa uutta raidia. Raid oli mahtava kokemus eikä liian vaikea pelimekaaniikoiltaan. Osallistuminen vaati kuitenkin suhteellisen kovaa grindaamista, jotta hahmon leveli ylti tarpeeksi korkealle. Kokemusta edesauttoi tietenkin mukava ja hyvä tiimi, jonka löysin netin välityksellä.

Destiny 2 Beyond Light on kokonaisvaltaisesti askel kohti parempaa ja erittäin miellyttävä kokemus. Pelattavuutta on parannettu roimasti ja uudet lisäykset toimivat vallan mainiosti. Uusi elementti Stasis tuntuu kanssa erittäin hyvältä pelata. Se tuo myös uutta ulottuvuutta pelattavuuteen, ja siihen, miten Destinyä tullaan pelaamaan. Erilaiset combot yhdessö uusien modien kanssa avaavat uusia ulottuvuuksia. Toisaalta DLC:n julkaisun jälkeen Stasis-elementin käyttö PvP(pelaaja vs. pelaaja)-muodossa herätti kiivasta keskustelua, koska jatkuva jäädytetyksi joutuminen aiheuttaa turhautumista todella nopeasti. Bungie on ollut kuitenkin hyvin perillä yhteisön raporteista ja tarjosikin pari hotfixiä heti viikon jälkeen bugien ja peliominaisuuksien tasoittamiseksi.  

Tulevaisuuden odotukset kahta seuraavaa isompaa DLC:tä kohtaan ovat suhteellisen korkeat. Toivottavasti seuraavan vuoden aikana saamme nauttia sisällön tasaisesta lisäämisestä, sillä peli tuntuu paikoittain hieman tylsältä suuren sisällön leikkauksen takia.