Ilta julkaisi debyyttialbuminsa (arvio)

Iltan musiikki, laulutaito, ääni sekä persoona suorastaan huutavat isoille konserttilavoille.

Cheekin triplaplatinaa striimanneesta Sillat- kappaleesta sekä Cheekin ja Profeettojen kanssa kiertäessä tunnetuksi tullut Jyväskylästä lähtöisin oleva suuriääninen R&B- henkistä voimakasta, mutta myös herkkää poppia laulava Suomalais-Saksalainen 23v Ilta Fuchs, artisti nimeltään Ilta julkaisi vihdoin debyyttialbuminsa 4.9.2020.

Ilta voitti tänä vuonna vuoden tulokaspalkinnon Iskelmä-gaalassa. Hän osallistui 2019 syksyllä MTV3- Tähdet tähdet -ohjelmaan, josta hän tuli koko kansan tietoisuuteen sijoittuen kolmanneksi. Tämän lisäksi hänet on nähty myös aiemmin Bumtsibum -ohjelmassa 2018.

Ilta julkaisi 2016 Ilta x Adele cover biisit All I ask ja River Lee, jotka hän myös esitti Cheekille. Hän on tehnyt myös coverit Youtubeen Jenni Vartiaisen Eden -kappaleesta, sekä “oma Celine Dion momentti” huikean coverin The Prayer -kappaleesta Taideyliopiston Sibelius akatemian Akseli Ferrandin kanssa. Ilta kirjoitti levytyssopimuksen 2017 heinäkuussa ja julkaisi ensimmäisen sinkkunsa Koukkuun, joka saavutti suuren suosion ja striimasi kultaa. Sitä seurasi Ristitulessa, Muurit ja Naurettava. Lisäksi hän on julkaissut joka vuosi yhden joulubiisin Oi jouluyöTaivas sylissäni ja Jouluksi kotiin tehden myös joulukonsertteja kirkoissa. Hän on myös featannut Pikku G:n kahdella menestys hittibiisillä Paratiisit ja Mitä sulle jää, sekä Bang For the Buck Spagettii -biisissä. 2018 joulukuussa hän valmistui muusikoksi Helsingin pop jazz konservatoriosta.

Ilta julkaisi viisiosaisen dokumenttisarjan Youtubeen ja Facebookkiin, jossa hän avaa artisti uraansa ja käänteitä kohti levyn julkaisua sekä kasvua niin biisintekijänä, artistina kuin Iltana. Tämä teema kuuluu myös vahvasti päiväkirjamaisena sisältönä albumissa, joka käsittelee nuoren aikuisen elämää, tunteita ja kokemuksia sekä alalla olevia paineita, mutta myös tärkeitä yhteiskunnallisia asioita. Dokumentissa hän kertoo ja avaa myös sitä, kuinka muut kirjoittajat eivät enää halunneet kirjoittaa hänen kanssaan, kun mitään kappaleita ei julkaistu. Tämä ohjasi Iltan siihen, että hän istui itse pianon ääreen niin kuin aina nuorena oli tehnyt ja alkoi itse tekemään omat kappaleensa. Albumilla ei myöskään kuulla vierailijoita.  Viiden vuoden kasvu artistina ja Iltana on nyt tuottanut hedelmää.

Albumi alkaa herkällä ja kauniilla lyhyellä A cappella -tyylisellä rakkauslaululla, Näitä hetkiä varten, joka on Iltalta hyvin ominaista. Hän on tehnyt A cappella -covereita Youtubeen, Instagramiin ja Facebookkiin, niin omista biiseistä kuin muiden artistien kappaleista.

Toinen kappale on kaunis ja tunteikas Anna tuulla vaan, joka kertoo rakkaudesta ja siihen liittyvästä epävarmuudesta ja pelosta sekä toisaalta myös rikkinäisistä ihmisistä. Biisi nousi albumin suosituimmaksi kappaleeksi julkaisun jälkeen Spotifyn Suomen top 50-listan sijalle 28.

Ihanan vivahteikkaan leikkisä ja voimallinen albumilta viimeisin ennakkoon julkaistu sinkku Voimanainen kertoo valheista, joita kerromme itsellemme, mutta toisaalta myös sitä, mitä yhteiskunta tai muut meille syöttävät. Kappale on voimabiisi/ylistys kaikille, että he ovat hyviä juuri sellaisina kuin ovat ja oman elämänsä voimanaisia tai miehiä. Kappaleesta tehdyssä musiikkivideossa esiintyy laaja kirjo erilaisia ja eri ikäisiä ihan tavallisia ihmisiä ja julkkiksia (kuten suosittu tubettaja ja radiojuontaja mariieveronica) eri miljöissä ja elämäntilanteissa.

Iltan debyytillä kuullaan neljä niin sanottua erobiisiä, joista Meitä ei oo enää huomenna on kaunis tarinallinen erobiisi, jossa suhde on pelkkää pintaa, mutta syvempi yhteys ehkä puuttuu. Ehkä se on menetetty tai sitä ei koskaan ollutkaan. Ennen kertomista toinen haluaa vielä kerran olla yhdessä päivä niin kuin ennen. Kappale on vähän “gospel-henkinen ylistyslaulu. Musiikillisesti kappaleen tarinallisuutta lisää taustalle kellon tikitystä muistuttava soundi tahdittamaan kappaletta. Toinen erobiisi on voimakastunteinen kaunis ja herkkä albumilta ensimmäinen ja myös suosituin julkaistu sinkku Minne mä meen, joka on myös ylittänyt kultarajan Spotifyssa. Kappale on myös Iltan uran yksi käännekohta, jossa hän löysi oman tyylinsä tehdä omia biisejä, josta syntyikin sitten kokonainen albumi. Kolmas voimallinen Rakasta ei rakasta kertoo toksisesta suhteesta, jota säestää ja rytmittää vahvasti piano. Viimeistä kaunista muistelevaa ylipääsemis-balladia Ikävöi sua puolestaan säestää kaunis pianomelodia ja todella kaunis sello taustalla. Toisaalta se voi kertoa myös ensirakkaudesta.

Albumin ehkä pysäyttävin kappale on Betonii, jonka päiväkirjamaiset puhutut säkeistöt kertovat rehellisesti Iltan tuntemuksista; alan paineista, itsensä etsimisestä ja miten tässä maailmassa pitäisi kovettaa itsensä, eikä saisi näyttää tunteita. Joita jatkaa aina vaikuttava toistuva kertosäe.

Levyn vaikuttavimpia biisejä ovat ehdottomasti R&B/soul-henkiset kantaaottavat Poika ja Älä mua tuijota. Poika -kappale on lyhyt, mutta käsittelee tärkeää asiaa yhteiskunnan asettamista eroista sukupuolien välille. Toisaalta myös vanhempienkin suhtautumista ja huolta. Kappale on hyvin soul-henkinen. Biisistä tekee vaikuttavan sen räväkät toistavat säkeistöt ja kertosäkeen ja soul- henkiset huokailut sekä hokema “Luota muhun”, johon kappale myös loppuu. Toistuvat värähtävät takapotkuiskut ovat myös biisin vaikuttavimpia kohtia. Väkevä Älä mua tuijota taas tuo esille nykyajan somekulttuuria ja käyttäymistä sekä sen tuomaa epävarmuutta. Huomionhakuisuutta, pinnallisuutta ja ulkonäköpaineita. Julkisuutta, seksualisointia ja oikeutta jakaa ja pukea, mitä haluaa. “Ristiriitoja” oikean maailman kanssa, ja toisaalta myös sitä, kun ei uskalleta olla omia itsejämme ilman somen “kiiltokuvaa”

Kaunis, herkkä ja voimallinen Anteeks on viestiltään ja musiikkimaailmaltaan yksi albumin kauneimpia ja vaikuttavimpia kappaleita. Taustoittamassa on pianon lisäksi useampi viulu, alttoviulu ja sello. Kylmät väreet on taattu. Se on albumin toinen julkaistu sinkku. Tärkeää sanomaa kappaleen ympärille luotiin lanseeraamalla sitä useammalla videolla Instagramissa, joissa erilaiset tavalliset ihmiset eri syistä pyysivät anteeksi. Siitä löytyy myös julkaistu lyriikkavideo.

Albumilla kuullaan suuria tunteita ja tulkintaa ja musiikkimaailmassa kuuluu soul ja vivahteita myös iskelmästä sekä klassisesta musiikista, jossa Iltalle tyypillinen tyyli, piano ja orgaanisuus on vahvasti läsnä. Ilta soittaa itse suurimmassa osassa kappaleista. Hän on myös keikoilla parhaimmillaan pianon ääressä. Levyllä on käytetty myös paljon jousisoittimia ja kuorotaustoja. Kokonaisuus kannattaa kuunnella kuulokkeilla, jotta kappaleiden vaikuttavuus ja kaikki nyanssit tulevat esille. Kokopitkän aikana kuullaan paljon kauniita suuria balledeja, mutta toisaalta myös räväkkää R&B -henkistä poppia. Ilta on säveltänyt ja sanoittanut jokaisen biisin joko itse tai tuottajan (Kuningasidea- yhtyeen Väinöväinö) Väinö Walleniuksen kanssa, joka on ollut tekemässä muun muassa Teflon Borthersien Pämppää, Pyhimyksen Pettymys - albumilla ja Jarin Sillanpään Malagaan ja Tanssii kuin Travolta, Elias Gouldin Kipinä. Tekijätiimiin kuuluu myös Lasse Piirainen. Lisäksi albumilla on mukana muita isoja tekijöitä parissa kappaleessa, kuten DJ Rzy, Antti Riihimäki Poika -kappaleessa, joka on tehnyt biisejä muun muassa Cheekille ja Antti Tuiskulle ja Kalle Lindroth Anteeks -kappaleessa, joka on myös tehnyt musiikkia muun muassa Antti Tuiskulle

Levynkannet ovat todella kauniit ja sopivat värimaailmaltaan ja hengeltään albumin teemaan. Niistä tulee vähän Celine Dion -vibat, ehkä myös vähän retrovibat. Nykyään on trendinä, että artisti julkaisevat cd-levyn lisäksi vinyylin. Iltan albumi on siitä spesiaali ja erikoinen, että se julkaistiin tavanomaista poikkeavasti vinyylinä, sekä cd- levynä yhteispaketissa. Cd on vinyylipahvin sisällä kirjekuoressa, eikä muovikansissa. Tämä on toisaalta myös ekologisempi valinta. Lisäksi Ilta on halunnut lisätä lyriikoihin myös soinnut, sillä hän itse aina soittaa ja on laulanut ja soittanut muiden biisejä pianolla säestäen. Varsinkin ennen vanhaan sointujen löytäminen oli vaikeaa. Nyt vinyylipahvia voi käyttää nuottien tapaan nuottitelineellä ja soittaa ja laulaa samalla joko esimerkiksi pianolla tai kitaralla. Tästä isot krediitit Iltalle.

Albumi alkaa, mutta myös päättyy kauniiseen herkkään suureen orgaaniseen rakkauslalulu-balladiin Jään sun luo, jota Ilta itse säestää pianolla. Lisää vaikuttavuutta tuo Lassen vocoder -taustat. Täydellinen lopetus suuria tunteita herättävälle ja käsittelevälle upealle albumikokonaisuudelle. Levy on kokonaisuudessaan huikea aloitus ja taidonnäyte nuorelta artistilupaukselta, joka tuo Suomeen kaivattuakin suurieleistä soul-henkistä poppia. Se on nousi Suomen virallisen albumilistan kuudenneksi. Ilta on todella taitava laulaja, tulkitsija ja vokalisti. Tunteet puskevat voimalla kappaleiden lävitse. Iltan musiikki, laulutaito, ääni sekä persoona suorastaan huutavat isoille konserttilavoille. Myös kansainvälinen ura tulisi kyseeseen. Ilta kuitenkin haluaa tehdä ensin suomenkielistä musiikkia, sillä se on hänen tunnekielensä. Ei ole epäselvää, että tämän voimanaisen esikuvat ovat muun muassa Celine Dion, Whitney Houston ja Aretha Franklin. Tämä myös näkyy ja kuuluu vahvasti musiikissa sekä Iltan lavapreesenssissä.  

Arvosana: 9/10

Biisilista: 

Näitä hetkiä varten

Anna tulla vaan

Voimanainen

Meitä ei oo enää huomenna

Betonii

Minne mä meen

Rakasta ei rakasta

Ikävöi sua

Poika

Älä mua tuijota 

Anteeks

Jään sun luo

Kirjoittanut: Pia Oikarinen