Arviossa Death Stranding (pc)

Kaunis ja omalaatuinen peli, jota arvostaa nykypäivän pelitarjonnan seassa.
thumbnail_1.1.jpg

Kuuluisan Koijma Production uusin peli Death Stranding saapui vihdoin Pc:lle viime vuoden Playstation-eksklusiivisen julkaisun jälkeen. Oli siis aika ottaa selvää, mistä kohutussa pelissä lopulta on kyse.

Pelin trailerit ja muu informaation on pidetty hyvin kryptisenä pelin juonen osalta eikä minulla ollut juurikaan hajua mistä pelissä oikeasti on kyse. Death Stranding aiheutti kuitenkin paljon keskustelua sen mielenkiintoisesta ja ehkä hieman kokeilullisesta pelimekaniikasta. Peli todellakin on suurimmaksi osin kävelysimulaattori tai tarkemmin sanottuna paikallinen postilähetti-simulaattori, jos unohdetaan kokonaan syvempi tarina.

Juoni ja se, mistä oikeasti pelin tarinassa on kyse aukeaa pelaajalle pikkuhiljaa tarinaa edetessä. Maailma on täynnä leijuvia mustia otuksia, joita kutsutaan BT:ksi ja ne vetävät sinut jonnekin tuonpuoleiseen - ensimmäiset reaktiot ovat todellakin ihmetystä siitä, mitä täällä oikein tapahtuu? Tämän lisäksi huomio kiinnittyy alussa erittäin hienoihin maisemiin ja hienoihin grafiikkoihin niin cut sceneissä kuin pelissä. Ensimmäistä tehtävää tehdessä pelin soundtrack lähtee soimaan ja tunnelma on asetettu – peli on hidastempoinen ja aikaa menee maisemia katsoessa. Jotkut tykkäävät, toiset taas eivät.

Pelin juoni osoittautui kuitenkin yllättävän mielenkiintoiseksi ja sai koukutettua mukaansa, vaikka alkoikin hieman hitaasti. Tietyssä pisteessä juoni myös alkaa kulkea hieman nopeammin ja asiat alkavat eskaloitua, mikä oli mukava tuulenvire muuten hidastempoiseen tarinaan. Koijma on onnistunut luomaan mielenkiintoisia hahmoja, joiden kaaret kehittyvät matkaa edetessä. Lisää ymmärrystä Death Strandingin maailmasta tuo myös sähköpostit sekä haastattelut, joita saa kerättyä. Nämä ovat selvästi suunnattu tietynlaisille pelaajille eikä kaikilla välttämättä tule mieleen lukea niitä. Erityisesti haastattelut tuovat paljon mielenkiintoista tietoa tarinaan liittyen, joten suosittelen lukemaan niitä silloin tällöin.

Mitä taas tulee pelimekaniikkoihin. Pelin mekaniikat keskittyvät siihen, miten päähahmolla kävellään ja kuljetaan annettua tavaraa. Kävely on tehty hankalaksi riippuen maastosta ja selässä kannettavasta lastista sekä muusta tavarasta. Liian kovaa ei kannata aina mennä, koska mekaniikat rankaisee siitä hyvin nopeasti, mikäli et saa hallittua liikkumista. Pc:llä pelatessa on myös mahdollista ottaa ohjain käyttöön, mutta tulin tulokseen, että näppäimistön optimointi oli hyvin onnistunut ja komennoista sai helposti kiinni. Tämän lisäksi ohjaimella pelatessa ihmisillä on ollut ongelmia pelin pyörimisen kanssa, mikä kannattaa ottaa vielä toistaiseksi huomioon ennen kuin korjaava päivitys on saatavilla. Pelin mekaniikat ontuvat kuitenkin paikoittain eteen tulevista ’’boss fighteista’’. Mekaniikat tuntuvat välillä hieman vaivalloisilta ja aiheuttaa paikoittain turhautumista, vaikka käytössäsi olisi näppäimistö ja hiiri. Samoin peliloop isoissa taisteluissa on lopulta aina sama, mikä ei tuo peliin lopulta mitään lisää. Yleisten mekaanikoiden lisäksi erilaiset valikot ja menut olivat pelin alussa erityisen hankalia. Ruutuun mahtuu paljon tekstiä ja oleelliset asiat olivat vaikea erottaa, kuten mistä tulee painaa halutessaan hyväksyä muutoksia tai halutessaan muuttaa jotakin asiaa. Kaikkeen kuitenkin tottuu, mutta tulevaisuutta ajatellen toivottavasi valikoihin saataisiin enemmän selkoa.

coolkuva1.1.jpg

Yllätyin kuitenkin siitä, kuinka pakettien kantaminen valittuihin kohteisiin on miellyttävää. Peliloopin olennainen osa on suunnitella reitti, sillä matkanvarrella olevat BT:t ja MULE -nimiset vihollisjoukot hankaloittavat perille pääsemistä. Peliä edetessä saat mukaan erilaisia varusteita ja aseita, jotka auttavat matkan tekemisessä. Iso kiitos myös Kojimalle, koska mukana löytyy totta kai myös kakkakranaatteja vihollisia vastaan. Iso osa maailmassa kulkemista on myös erilaisten asioiden rakentaminen, kuten siltojen, pysähdyspaikkojen sekä valtateiden rakentaminen. Mielenkiintoinen ja mielestäni onnistunut ratkaisu tekijöillä oli tehdä pelistä tavallaan samalla moninpeliympäristö. Muut pelaajat voivat jättää sinulle tikkaita, köysiä ja siltoja avuksi, jotka auttavat matkoja tehdessä. Et kuitenkaan voi ikinä tavata omassa tarinassa muita pelaajia. Jossain välissä huomasin unohtaneeni päätehtävän kuljettaessani vain paketteja eri paikkoihin ja rakentaen itselleni sekä muille pelaajille erilaisia teitä ja siltoja pitkin matkaa. Peliin saa ehdottomasti kulumaan yli sata tuntia ennen kuin pelin läpäisee tarinallisesti.

Peliloopin mielenkiintoisemmaksi saisi kuitenkin vielä yön ja päivän vaihtelu, mikä puuttuu pelistä täysin. Esimerkiksi yöllä tavaroiden kuljettaminen tekisi asioista hankalampaa tai toisi erilaisia tapoja kuljettaa tavaraa. Pelissä on kuitenkin tästä sijasta sääolosuhteiden vaihtelu, mikä tekee reitin suunnittelusta mielenkiintoisempaa vaikeiden maastojen lisäksi. Vaikka pakettien kuljettaminen osoittautui mukavaksi puuhaksi, alkoi peliloop välillä tuntumaan pitkästyttävältä, sillä päätehtävätkin olivat aina paikasta toiseen kulkemista.

Death Strandingin Pc-versiossa oli myös vielä jonkin verran optimoinnin kanssa ongelmia. Jostain syystä peli unohti aina kaikki laittamani asetukset, joten jouduin säätämään grafiikka-asetukset jokaisen pelikerran alussa. Tämän lisäksi omaa kokemusta vaivasi myös nopealla googlauksella yleinen ongelma, jossa peli kaatuu yllättäen. Toistaiseksi siihen ei ole vielä artikkelin julkaisussa tullut korjausta. Tämä siis kannattaa ottaa huomioon peliä ostaessa. Paikoittain pelissä on myös vielä nykimistä eri alueilla, mikä oli ilmeisesti ihmisillä yleinen ongelma riippumatta oman koneen tehokkuudesta.

Yhteenvetona Death Stranding on peli, joka koukuttaa tietyn henkisiä pelaajia. Mikäli pidät hidastempoisesta ja filosofisesta pelistä, jossa sinua ei haittaa viettää aikaa kuljeskellen paikasta toiseen, Death Stranding voi olla sinulle. Kun peliin pääsee sisään, se on erittäin kaunis ja omalaatuinen peli, jota arvostaa nykypäivän pelitarjonnan seassa. Kaikki yksityiskohdat ja se, miten peli avautuu hiljalleen, luo pelaajalle unohtumattoman kokemuksen. Kaiken tietysti kruunaa myös erinomainen pelin soundtrack, joka luo täydellisen tunnelman peliin. Erityisesti kiitos Low Roar -nimiselle artistille, jonka musiikki oli pääosassa peliä.